Zadania i Działalność

O IZBIE

Polska Izba Opakowań została utworzona w październiku 1994 r. Jest organizacją samorządu przedsiębiorców skupiającą ponad 100 producentów opakowań, materiałów opakowaniowych, maszyn i urządzeń dla przemysłu opakowań. Powstała w odpowiedzi na potrzeby środowiska przemysłu opakowań. Jest reprezentantem interesów tego środowiska. Udziela wsparcia w rozwoju firm a w szczególności małych i średnich. Zapewnia obsługę edukacyjno-informacyjną. Wspiera działania na rzecz promocji i marketingu. Organizuje misje gospodarczo-promocyjne i marketingowo-informacyjne. Członkostwo w Izbie uwierzytelnia firmę wobec jej rynkowych partnerów. Izba pośredniczy w nawiązywaniu kontaktów handlowych i kooperacyjnych. Wspiera obecność firm-członków Izby na polskim rynku oraz na rynkach zagranicznych. Izba jest członkiem Krajowej Izby Gospodarcze, World Packaging Organisation i europejskiego stowarzyszenia organizacji opakowaniowych EPIC. Prezesem Izby jest mgr inż. Krzysztof Niczyporuk.

W RAMACH SWEJ DZIAŁALNOŚCI IZBA:

  • aktywnie uczestniczy w formułowaniu prawa gospodarczego, polityki przemysłowej, podatkowej, celnej itp.,
  • wspiera inicjatywy gospodarcze i organizacyjne członków Izby,
  • organizuje imprezy promocyjne, kształcenie, doradztwo, konsulting
  • ułatwia kontakty z partnerami krajowymi i zagranicznymi,
  • prowadzi współpracę ze związkami i stowarzyszeniami branżowymi oraz organizacjami zagranicznymi,
  • prowadzi bank ofert handlowo-kooperacyjnych,
  • gromadzi i rozpowszechnia informacje techniczno-ekonomiczne z dziedziny opakowalnictwa,
  • promuje działalność Izby oraz działalność wszystkich jej członków.
  • prowadzi portal branżowy www.pakowanie.info

CZŁONKOWIE POLSKIEJ IZBY OPAKOWAŃ:

  • Biorą udział w tworzeniu warunków dla funkcjonowania swoich firm
  • Uczestniczą na preferencyjnych warunkach w targach i wystawach opakowaniowych tak krajowych jak i zagranicznych w ramach stoiska Izby
  • Korzystają ze wzajemnych zniżek i ofert specjalnych firm członkowskich PIO
  • Nieodpłatnie prezentują swoje materiały reklamowo-ofertowe i informacyjno-promocyjne na krajowych i międzynarodowych targach i wystawach opakowaniowych w ramach stoiska Izby
  • Nieodpłatnie korzystają z serwisu informacyjnego Izby (informacja rynkowa, naukowo-techniczna i ekonomiczna)
  • Na preferencyjnych warunkach uczestniczą w misjach gospodarczo-promocyjnych i informacyjno-marketingowych z okazji międzynarodowych targów i wystaw
  • Korzystają z logo Izby dla dokumentowania przynależności do Polskiej Izby Opakowań na firmowych drukach, materiałach informacyjnych i promocyjnych
  • Korzystają ze wsparcia i rekomendacji Izby przy ubieganiu się o różne formy pomocy publicznej
  • Korzystają ze wsparcia na rynkach trzecich, przez zagraniczne organizacje opakowaniowe, z którymi Izba zawarła stosowne porozumienia

ZADANIEM IZBY JEST:

  1. ochrona i reprezentowanie interesów swoich członków w zakresie ich działalności gospodarczej, szczególnie wobec organów państwowych, samorządowych, organizacji krajowych i zagranicznych,
  2. kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, szczególnie norm rzetelnego postępowania,
  3. gromadzenie i rozpowszechnianie informacji wspomagających działalność gospodarczą członków Izby, w tym zwłaszcza informacji rynkowej, zaopatrzeniowej, finansowo-ekonomicznej i technicznej,
  4. udzielanie pomocy w rozwoju i racjonalnym wykorzystaniu potencjału produkcyjno- handlowego członków Izby,
  5. propagowanie i upowszechnianie osiągnięć naukowych, organizacyjnych i technicznych,
  6. aktywna współpraca w kształtowaniu nowoczesnych form działalności gospodarczej,
  7. tworzenie warunków i pomoc w organizowaniu rynków zbytu oraz pomoc w przygotowywaniu i wdrażaniu norm, standardów międzynarodowych, procesów wytwórczych i kontroli wyrobów,
  8. pomoc w nawiązaniu więzi kooperacyjnych między członkami Izby, a także krajowymi i zagranicznymi partnerami gospodarczymi,
  9. wykonywanie innych działań określonych przez organy statutowe, z zachowaniem zasady pełnego i równego dostępu do wszelkiej informacji i pomocy w granicach przewidzianych Statutem dla wszystkich członków Izby.

Syntezę zadań oraz celów działalności Izby zawarto w definicji Misji. Dodatkowym źródłem zadań jest przyjęty w 2008 r., Kodeks Etyki. Stanowi on rozwinięcie zadań określonych w § 6 ust. 1 pkt. 2 Statutu „Kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, szczególnie norm rzetelnego postępowania”.

Realizowane przez Izbę zadania wyznaczają główne, o priorytetowym charakterze obszary działalności. Należą do nich:

  • Monitorowanie działalności firm, jako podstawa do definiowania problemów utrudniających efektywną działalność i formułowanie propozycji w sprawach doskonalenia prawa gospodarczego, przepisów podatkowych, celnych i innych. W tym obszarze znajdują się także sprawy opiniowania aktów prawnych (ustaw i rozporządzeń) regulujących warunki i zasady funkcjonowania firm.
  • Innowacyjno-edukacyjne i informacyjne wspomaganie firm, polegające m.in. na informowaniu o programach i projektach ukierunkowanych na modernizację procesów produkcyjnych, zarządzania i in. W tym obszarze znajduje się także cały pakiet działań szkoleniowych, od rozpoznania potrzeb, poprzez formułowanie tematyki i organizowanie szkoleń. W obszarze tym znajdują się także działania na rzecz tworzenia proinnowacyjnych postaw, zarówno w przedsiębiorstwach, jak i szerzej, w skali gospodarki i państwa.
  • Działania w zakresie promocji i marketingu, ukierunkowane na rynkowe wspieranie firm (uczestnictwo w targach i wystawach, organizacja misji gospodarczych i biznesowych, budowanie wewnętrznych więzi i relacji rynkowo-kooperacyjnych między członkami Izby; inicjatywy na rzecz wspólnego występowania na rynku; informacja handlowa itp.) i pomoc w pozyskiwaniu partnerów handlowych.
  • Działania na rzecz kształtowania etycznych postaw wśród uczestników rynku opakowań. Opracowanie zasad etycznego postępowania (Kodeks etyki PIO). Zwalczanie występujących przypadków nieuczciwej konkurencji i nieetycznych postaw. Mediacja pomiędzy skonfliktowanymi stronami. Propagowanie idei „firmy społecznie odpowiedzialnej” oraz popularyzowanie firm stosujących zasady etycznego biznesu.
  • Działania na rzecz popularyzacji problematyki opakowań. Upowszechnianie wiedzy o roli i znaczeniu współczesnych opakowań dla gospodarki i społeczeństwa. Budowanie pozytywnego wizerunku firm zrzeszonych w Izbie.